Tuesday, July 26, 2016

Linzensalade met Thaise dressing


Sinds kort ben ik trotse eigenares van mijn eigen plancha van het Franse merk Forge Adour! Je herinnert je misschien wel de workshop die ik volgde in samenwerking met Forge Adour en Ilse d’Hooge? Wel, ik was zo onder de indruk van de prachtexemplaren en vooral van de fantastische kwaliteit van deze plancha’s, dat ik er zelf eentje wou hebben. Ik heb gekozen voor de Indoor plancha van Forge Adour, gezien ik op een appartement woon en deze perfect is om binnen te koken. De plancha werkt op elektriciteit en niet op gas, is onderhoudsvriendelijk en snel op temperatuur. Afgelopen weken heb ik al lustig kunnen bakken en braden, kortom experimenteren, met mijn plancha en zal ik dan ook regelmatig recepten posten, gemaakt met behulp van mijn professionele ForgeAdour. Benieuwd?

Het is zomer, tijd dus voor frisse en goed verteerbare slaatjes. Ik eet graag linzen. Deze peulvruchten zijn rijk aan de nodige vitaminen zoals ijzer en eiwitten. Het is een welgekomen alternatief voor vele andere vulproducten zoals rijst, deegwaren of aardappelen. Linzen geven me steeds zo’n beetje een mediterraans of zelfs een Arabisch gevoel. Daarom vind ik dat Arabische specerijen zoals komijn, kaneel, munt, koriander,… hier perfect bij passen. Hieronder vind je het recept terug voor mijn Arabisch getint slaatje met Thaise oliedressing op de plancha.

Ingrediƫnten voor 2 personen:

Voor de salade:

-200g linzen
-1 venkel
-6 lente ui
-kristalsuiker
-arachideolie

-12 scampi’s
-olijfolie
-peper en zout
-1 el ras el hanout

Voor de Thaise dressing:

-1 limoen
-1 teen geperste knoflook
-2 tl kristalsuiker
-2 kleine rode en 2 kleine groene pepertjes in fijne ringetjes
-1 tl vissaus
-1 tl oestersaus

Voor de afwerking:

-peper van de molen
-zeezout of fleur de sel
-wat verse koriander

Werkwijze:

Zet de plancha aan op het maximum, namelijk 300°C.

Kook ondertussen de linzen klaar zoals op de verpakking. Ik nam de bruine linzen van HAK, een nieuw gebruiksvriendelijk product uit hun gamma, maar je kan dit met eender welk merk of eender welke kleur linzen doen. Wanneer de linzen klaar zijn laat je deze afkoelen in een kom in de koelkast.

Spoel de venkel en snijd het harde stuk er af zonder dat de groente uiteen valt. M.a.w. laat er toch nog een hard stuk aan zodat wanneer je de venkel versnijdt in schijfjes, deze mooi samenblijft. Snijd daarna in smallere repen.

Spoel de lente-uien en snijd het uiteinde eraf alsook het donkergroene stuk. Snijd de lenteui overlangs.

Vet de plancha in door middel van wat druppels arachideolie. Voeg de venkel toe aan 1 kant en de lente ui ernaast. Laat de groenten mooi sudderen en bestuif de venkel met kristalsuiker zodat deze mooi karameliseert. Wanneer beide groenten goudbruin gebakken zijn en beetgaar, haal je ze met een spatel van de plancha. Voeg de groenten bij de afgekoelde linzen en roer om.



Pel de scampi’s en haal het darmkanaaltje eruit. Marineer ze in een kom met een scheutje olijfolie, een eetlepel ras el hanout en wat peper en zout. Hoe langer je dit op voorhand kan doen, hoe beter de smaken worden vermengd.

Maak de plancha schoon door middel van de spatel en een beetje water met citroensap voordat je aan de volgende stap begint. Doe wat olijfolie op de plaats waar de scampi’s zullen gebakken worden en schik ze op de plancha. Laat ze mooi goudbruin en krokant grillen langs beide kanten en voeg ze daarna ook toe aan de linzensalade.



Voor de Thaise dressing doe je alle benodigde ingrediƫnten samen en roer je goed door elkaar totdat de suiker is opgelost.

Kruid de salade af met wat zeezout en peper van de molen en besprenkel met de pikante Thaise olie en eventueel wat vers gescheurde koriander. Smakelijk!

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!