Monday, July 4, 2016

Heerlijk yoghurtijs zonder ijsmachine


De yoghurt van de Franse producent La Fermière ken je ongetwijfeld wel al. Deze yoghurts en desserts zijn te verkrijgen bij Delhaize en het assortiment bestaat onder andere uit vanille, kokos, hazelnoot en amandel én ze produceren ook rijstpap met vanillesmaak of met zeste van citroen. De mooie glazen of terra cotta potjes zijn kenmerkend en het leuke aan deze potjes is dat je ze kan hergebruiken. Goed voor het milieu en interessant voor mijn collectie potjes en schaaltjes! Handig om te weten: de schaaltjes zijn oven- en vaatwasbestendig en kunnen in de diepvriezer. Ik wilde al een tijdje mijn eigen yoghurtijs maken, maar om een of andere reden was het er nog nooit van gekomen… Nu ik het assortiment van La Fermière wat beter leerde kennen, was dit de ideale moment om te experimenteren met hun yoghurt met vanillestokjes uit Madagascar.



Hieronder geef ik graag mijn recept prijs voor mijn huisgemaakt yoghurtijs (zonder ijsmachine) waarbij ik achteraf ook gebruik maak van de mooie potjes voor de presentatie. Ik benutte dus het volledige product en sta volledig achter het “no waste” idee van Delhaize.

Ingrediënten (voor 2 personen):

Voor het yoghurtijs:

-140ml of 1 potje yoghurt van La Fermière: Vanille Madagascar (blauwe potjes)
-50g kristalsuiker
-1 zakje vanillesuiker
-1 snuifje kaneel
-175ml room om op te kloppen tot slagroom
-1 eetlepel bloemsuiker
-zeste van citroen

Voor de afwerking:

-5 witte perziken
-2el kristalsuiker
-1tl kaneel
-klontje boter
-een beetje water

Voor de presentatie:

-2 lege blauwe potjes van La Fermière om het yoghurtijs te presenteren

Werkwijze:

-Doe de vanilleyoghurt van La Fermière samen met de suiker en vanillesuiker in een kom en vermeng alles tot de suiker is opgelost. Doe er een snuifje kaneelpoeder bij en roer om.

-Klop de room op met 1 eetlepel bloemsuiker tot een stevige slagroom.

-Spatel het yoghurtmengsel en de slagroom door elkaar en voeg wat zeste van citroen toe.

-Doe de hoeveelheid yoghurtijs in een potje en zet in de diepvriezer. (Je kan dit ook in de potjes van La Fermière invriezen gezien ze hiertegen kunnen, maar ik gebruik ze liever achteraf voor de presentatie.)

-Elk half uur haal je het potje yoghurtijs even uit de diepvriezer en doorklop je het ijs met een vork om de ijskristallen te minimaliseren. Zet daarna weer terug. Ik herhaal deze stap een 4 à 5 keer tot ik mooi yoghurtijs bekom.

-Snijd 2 perziken tot blokjes en zet fris. Snijd de overige 3 perziken fijn en stoof deze samen met een klontje boter, de suiker, kaneel en wat water tot een mooie compote…

-Passeer de compote door een fijne zeef zodat je een glazige perziken coulis bekomt.

-Schep het ijs en serveer dit in de blauwe potjes van La Fermière, samen met wat perziken coulis en de fijngesneden perzik. Smakelijk!



No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!