Thursday, October 2, 2014

Risotto - tomaat - scampi



Voor een risotto mag je mij steeds opbellen! Ik hou van de smaak van een lekkere groenterisotto: de textuur van de korrel en de smeuïgheid die door de bouillon en parmezaan bekomen wordt is voor mij hemels. Daarom probeer ik regelmatig eens een nieuw recept met risotto uit. Ik experimenteer graag met verschillende groenten en verse kruiden. Onlangs maakte ik deze tomatenrisotto met scampi klaar. Buon appetito!

Ingrediënten:
(voor 2 personen als hoofdgerecht)

-16 scampi (8 per persoon als hoofdgerecht)
-1 teen look
-olijfolie
-curry kruiden
-verse peterselie
-3 tomaten (normale grootte)
-1/2 citroen
-1/2 grote ui of een kleine ui
-3 pollepels groentebouillon
-peper/zout
-30g Parmezaanse kaas
-klontje boter
-scheutje droge witte wijn
-ongeveer 200g Arborio Risottorijst

Werkwijze:

Pel de scampi en verwijder het darmkanaal. Spoel ze nog eens af onder koud water en leg ze in een kom. Voeg wat peper en zout toe, wat curry kruiden (naar eigen smaak), een geperst teentje look, een beetje citroensap en wat olijfolie. Meng goed door elkaar en zet dit apart om te marineren. 

Hak wat verse peterselie fijn, snijd de tomaten in kleine blokjes en snijd de ui fijn.
Indien je verse groentebouillon hebt, des te beter. Ik maak zelf meestal de makkelijkere en snellere versie klaar wanneer ik aan een risotto begin. Zet een pot op het vuur en laat water heet worden. (ongeveer 300-400ml voor deze bereiding) Laat hierin enkele blokjes groentebouillon oplossen en roer tot het 1 vloeistof wordt. Easy peasy!

Zet een andere kookpot op het vuur en giet hierin wat olijfolie om de ui aan te stoven. Doe hierna de risotto erbij en laat even mee aanstoven, zie dat de rijstkorrels de olijfolie goed opnemen en dat ze zeker niet aanbranden. Giet er een scheutje witte wijn bij en deze zal verdampen. Je zal merken dat de geur die nu vrijkomt een must is bij het bereiden van een lekkere risotto. Mmm..

Nu mag de tomaat en peterselie erbij en mag je alles goed mengen. Giet er nu een pollepel groentebouillon bij zodat de rijst onder water komt te staan. De risotto mag zeker niet droog worden, dus vanaf je ziet dat het water geabsorbeerd wordt, doe je er nog een pollepel bouillon bij. In totaal heeft het ongeveer 3 pollepels nodig. Proef regelmatig of de korrel nog hard is of hij al zachter wordt. De risotto moet net zacht genoeg zijn en mag zeker niet papperig worden.

Pers er vervolgens nog wat citroensap over en meng de parmezaan er door. Nog wat peper en zout erbij en nog eens goed roeren tot een smeuïge massa.

Wanneer de risotto klaar is, kan je de scampi’s bakken in een pan. Doe een beetje olijfolie in de pan en bak de gemarineerde scampi’s aan. Bak ze mooi langs beide zijden en zie dat ze niet rubberachtig worden van textuur door ze te lang in de pan te laten liggen.

Neem twee borden om te dresseren. Ik neem een dresseerring om mooi te proportioneren en te presenteren. Doe hierin de risotto en druk mooi aan. Langs de zijkanten leg je de scampi’s. Haal de dresseerring weg en versier nog met enkele takjes peterselie. Voila, smakelijk!

4 comments:

  1. Ik krijg plotsklaps enorme honger, met je blogberichtje te lezen :-) !
    Waarom oh waarom ben ik toch getrouwd met een man die absoluut geen risotto lust.... Dom van me hé...
    Je receptje ziet er hemels uit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank u Ingrid! Wat zonde dat hij geen risotto lust.. Is alleszins wel een aanrader ;)

      Delete
  2. De currykruiden vind ik er nogal vreemd in omdat het verder volledig Mediterraans is, maar verder ben ik er helemaal voor te vinden: ik heb mijn versie met scampi en pesto en rucola. Vanaf nu ga ik er ook nog tomaten in doen! Trouwens nooit de schil van de parmezaan wegdoen: je kan die nog in de risotto leggen voor de smaak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Anke, de currykruiden kunnen inderdaad vrij vreemd lijken maar alles hangt natuurlijk af van de hoeveelheid kruiden en ik moet zeggen dat het wel verrassend lekker was :-) ik ga de tip van de schil onthouden voor in het vervolg!

      Delete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!