Friday, March 14, 2014

Tiropita



Tiropita is een van mijn favoriete Griekse hapjes. 
Letterlijk vertaald: ‘deeg gevuld met kaas’, meer bepaald met Griekse Fetakaas.


© Tasting Lifestyle


Je kan dit gerechtje serveren als hapje of als voorgerechtje, zoals hierboven op de foto.
Het is eigenlijk vrij simpel om te maken maar er zijn enkele regionale verschillen in bereiding, vooral in het gebruik van kruiding. Ik gebruik gedroogde munt in dit gerecht, terwijl je ook recepten zult vinden die dille gebruiken. Ik vind de subtiele smaak van munt in de tiropita een onmisbaar element. Het geeft gewoon de frisse toets die je nodig hebt.

Ingrediënten:

-Feta
-Gedroogde munt
-1 ei
-Peper en zout
-extra vergine olijfolie
-Bladerdeeg (volgens mijn recept op de foto) of filodeeg
-1 eigeel om het bladerdeeg te finaliseren voordat het de oven in gaat

Werkwijze:
 
Meng de feta, gedroogde munt (naar eigen smaak), peper en zout, extra vergine olijfolie (voor smaak en textuur) samen in 1 kom totdat je een homogene massa krijgt. Proef het mengsel na om te zien of er nog meer kruiding bij moet. Ik hou ervan om te experimenteren met gerechten en zelf de dosering naar eigen smaak te doen.

De volgende stap is het vullen van het bladerdeeg. Ik hou enorm van filodeeg maar ik heb het liever wanneer dit gefrituurd is. Omdat ik deze keer de oven gebruik, heb ik gekozen voor bladerdeeg. Mijn voorkeur gaat uit naar bladerdeeg uit de diepvries omdat dit reeds in vierkantjes is gesneden. Het is niet de bedoeling om lui over te komen, maar als je niet veel tijd hebt is het gewoonweg makkelijk. Laat het bevroren bladerdeeg even op kamertemperatuur komen en je kan beginnen! Wanneer je in de winkel geen bladerdeeg uit de diepvries vindt, gebruik dan het gewone bladerdeeg uit de koeling en snij dit in vierkantjes. De grootte hiervan bepaal je dan zelf.

Bedek 1 hoekje van het vierkantje bladerdeeg met de feta mix en vouw dit op als een driehoek. Herhaal dit tot al je vierkantjes gevuld zijn met het mengsel. De zijkanten van de driehoekjes kan je door middel van een vork samendrukken, zodat er geen mengsel uit het deeg loopt terwijl je dit bakt.
Bestrijk nu met behulp van een keukenborsteltje de driehoekjes met het eigeel. Dit zal een mooie glans en goudgele kleur geven aan de tiropita wanneer deze uit de oven komt.

Plaats jouw creaties in een oven van 180°C en bak ze ongeveer 20 minuten tot ze mooi goudbruin zijn.
Haal ze uit de oven en laat ze heel even afkoelen tot ze lauwwarm zijn. Dan vind ik ze het lekkerste!

In een latere post geef ik het recept prijs voor het lekkere dipsausje dat ik erbij had geserveerd op mijn foto.

Kali Orexi! Smakelijk!

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!