Monday, September 15, 2014

Salade halloumi met verse vijgen


Tijdens mijn vakantie heb ik enkele nieuwigheden geproefd en een daarvan was een heerlijke salade met halloumi en vijgen. In mijn blogpost ‘snapshots: food and drinks’ sprak ik hier reeds over en ik had me toen al voorgenomen om deze salade thuis eens uit te proberen. En dat heb ik ondertussen gedaan. De salade is zeer eenvoudig te maken en superlekker.

Ingrediënten:

-1 krop ijsbergsla
-sesamzaadjes
-kerstomaatjes
-2 verse vijgen
-1 pakje halloumi (in de koelafdeling van de supermarkt)
-croutons
-honing
-balsamico azijn

Werkwijze:

Snijd de ijsbergsla, spoel ze en zwier ze droog. Halveer de kerstomaatjes (de hoeveelheid bepaal je zelf) en haal de schil van de vijgen. Snijd de vijgen vervolgens in partjes.
Snijd de blok halloumi in sneetjes van ongeveer 1 cm dik en leg de kaas vervolgens op een hete grillpan. Laat de halloumi goed grillen en draai regelmatig eens om. Van zodra de kaas grillstrepen vertoont en goed heet is, haal je ze van de pan en leg je ze opzij.
Voor de dressing meng je een (of meer) theelepels honing met een scheutje balsamico azijn. Dit doe je echt volgens eigen smaak. Heb je het graag zoeter, doe er dan in verhouding meer honing bij.
De voorbereiding is nu gedaan, tijd om te dresseren.
Neem een diep slabord of kom. Vul met ijsbergsla, tomaatjes en croutons. Schik vervolgens de vijgen afgewisseld met de halloumi op de salade en bestrooi met sesamzaadjes. Als laatste lepel je wat dressing over de salade. 

Smakelijk!

3 comments:

  1. Haloumi heb ik meedtal in voorraad. Oh ik had op de vrijdagmarkt toch vijgen moeten kopen.

    ReplyDelete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!