Tuesday, July 14, 2015

Heerlijke zelfgemaakte tomatenchutney


De zomermaanden zorgen steeds weer voor de lekkerste tomaten. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik meer fan ben van de grote, sappige tomaten uit het zuiden dan diegene die bij ons gekweekt worden. Een tomatenchutney is een lekker alternatief voor de gewone ketchup of schijfje tomaat op je hamburger. Hiermee scoor je altijd! Bovendien kan je zelfgemaakte tomatenchutney makkelijk nog enkele weken in de koelkast bewaren in een gesteriliseerde pot. Hieronder vind je het recept terug voor deze lekkere chutney, begin maar al te watertanden…

Ingrediënten (deze hoeveelheden nam ik voor 1 gewone pot) :

-125g rode ui
-een halve chili peper
-250g gemengde tomaten (rood en geel)
-40ml rode wijnazijn
-70g cassonade suiker (lichtbruine suiker)

Werkwijze :

Doe alle ingrediënten samen in een kookpot en laat dit een half uur à 40 minuten rustig inkoken op een matig vuur. Proef af en toe eens of er misschien wat peper en zout bij mag. Laat de tomatenchutney afkoelen en doe deze in de gesteriliseerde pot. Bewaren kan in de koelkast nog zeker enkele weken.

4 comments:

  1. Oee dit lijkt me niet eens super moeilijk! Leuke post hoor :)

    Xxx
    Naomi in Wonderland

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Naomi, is idd super makkelijk te maken en snel klaar ;-) en zooo lekker...

      Delete
  2. Dit is een smaakvolle make-over voor pretentieloze tomaten uit het Noorden. Lijkt me een lekker recept! Groetjes, Louise

    ReplyDelete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!