Tuesday, November 3, 2015

Gevuld brood met Camp's "mosterd met caramel"


Brood bakken, het is niet meteen iets dat ik elke week zou doen. Ik ben daarentegen wel verlekkerd op de geur van vers brood en het gevoel van een lekker knapperig broodkorstje met een zachte binnenkant. Maar wie is dat niet?

Ik kreeg onlangs een leuk pakketje in de bus van Camp’s, een Belgisch topmerk dat pickles, mosterd en ingelegde groenten verkoopt. Camp’s is ooit begonnen als een familiemerk en is later overgelaten aan ondernemer Ben Decock, de huidige zaakvoerder. Dit merk blijft innoveren en nieuwe producten op de markt brengen maar tegelijkertijd hebben ze heel veel respect voor traditie. Zo is het recept van hun pickles nog steeds het originele concept. Toen ik hun mosterd met caramel van zag, kreeg ik meteen de kriebels om hier iets leuks mee te doen. Lees hieronder mijn recept…

Ingrediënten:

Ik heb mijn inspiratie voor het bakken van een brood online opgezocht. Op het internet vind je verschillende recepten terug voor het bakken van verschillende soorten broden: Frans, Italiaans, wit, bruin, volkoren.. noem maar op!  Toch kwam ik tot de conclusie dat onderstaande hoeveelheden genoeg zijn om 2 broden te bakken. Halveer dus gerust de ingrediënten want dan is die hoeveelheid nog meer dan genoeg voor 2 personen.

Voor het brood:

-500g wit broodmeel
-300ml lauw water
-1 zakje gedroogde instant gist
-2 eetlepels olijfolie
-1 eetlepel honing
-1 eetlepel zout

Voor de vulling heb ik genomen:

-Provolone kaas
-Beenham, fijngesneden
-Gebakken ajuin
-Mosterd met caramel van Camp’s
-Eventueel wat sesamzaadjes ter afwerking

Werkwijze:

Start met de voorbereiding van de vulling. Aan de beenham hoef je niks te doen, de caramelmosterd zet je al klaar en de provolone kaas kan je al in kleine blokjes snijden. De ajuin snijd je in 2 stukken en vervolgens snijd je halve ringen die je bruin bakt in wat boter. Doe er wat peper en zout bij en zet opzij om af te koelen.

Voor het brood doe je alle ingrediënten samen in een mengkom of keukenrobot met deeghaak en kneed dit tot een soepel deeg. Laat het vervolgens een half uurtje afgedekt op een tochtvrije plek rijzen.

Leg het deeg daarna op een met bloem bestoven werkblad en druk het uit tot een lap van 1cm dikte. Bepaal hier zelf al de vorm van het brood. Heb je liever een broodkrans, maak het uitgedrukte deeg dan niet te breed maar juist lang genoeg. Heb je liever een baguette, bepaal dan zelf aan de hand van de hoeveelheid ingrediënten je erin wilt doen hoe breed je het deeg uitdrukt. Rol zeker het deeg niet uit met een deegrol, want dan bestaat het risico dat alle luchtigheid uit het deeg verdwijnt.

Verdeel de ingrediënten over de lap brood maar laat de zijkanten vrij (ongeveer 1 cm langs alle kanten). Ik begin met de mosterd, daarop doe ik de kaas, ham en tot slot de gebakken ajuin. Bestrijk de randen met water en rol het deeg op tot ofwel een krans, ofwel een baguette.


Leg het gevulde brood op een met bakpapier beklede ovenplaat, strooi er een beetje sesamzaadjes over en laat vervolgens nog eens een half uurtje rijzen op een warme plek. Verwarm ondertussen de oven al voor op 230 graden. Schuif na 30 min het brood in de oven en verlaag de temperatuur tot 200 graden.

Na ongeveer een klein half uurtje is het brood klaar! 



Laat het even afkoelen en snijd het in stukken. Dit gevulde brood is niet alleen super smakelijk maar ook ideaal om mee te nemen op picknick. Heel praktisch omdat je niet moet sleuren met charcuterie. Alles zit namelijk verwerkt in dit brood.


Heb jij al veel ervaring met brood bakken? Zo ja, is er een specifiek recept dat de moeite is om te proberen?

6 comments:

  1. Ik maak ontzettend graag brood en broodjes...de gevulde broodjes met gegrilde groenten en ricotta, of met pesto,...of zoet met rozijnen en noten....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Anke, ja ik heb inderdaad gemerkt dat je heel graag brood bakt. Zo heb ik al lekkere receptjes ontdekt op je blog. Ik heb nu zelf ook een beetje de smaak te pakken want dit recept was eigenlijk wel super lekker... ;-)

      Delete
  2. heb het al zien passeren op facebook en instagram en meteen verkocht aan dit recept!
    ik bak zelf altijd brood: bruin brood, wit brood, meergranen, suikerbrood, chocoladebrood,...en het smaakt veel beter dan bij de bakker. Dus deze ga ik ook wel eens uittesten!
    Ziet er trouwens heel lekker uit!
    liefs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wat lief van je!! Homemade brood is inderdaad 1000x lekkerder dan bij de bakker. En vooral ook de geur die in huis hangt is onbetaalbaar. Laat me weten wat je ervan vond ;-)

      Delete
  3. Potverdee... yummie yummie...
    De tranen springen me hiervan spontaan in de ogen!
    Komt misschien ook een beetje doordat ik nog niet ontbeten heb. ;-)

    Dit ziet er zoooo ongelooflijk lekker uit, wow!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh dank je wel sunny mama!! :-) Het zou me nu eerlijk gezegd ook wel nog eens smaken ;-)

      Delete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!