Thursday, September 24, 2015

The Famous Grouse whisky tasting


Diegenen die me de afgelopen weken een beetje gevolgd hebben op Instagram, zullen misschien wel denken dat ik alcoholverslaafde ben geworden ;-) … Laat het duidelijk zijn, ik drink vrij weinig alcohol. Af en toe eens een glaasje in het weekend of in dit geval bij de voorstelling van een interessant merk. Dit was het geval voor The Famous Grouse, een Schots whiskymerk waarvan ik het bestaan voordien niet eens kende. Nooit gedacht dat ik naar een  whisky tasting zou gaan, maar het klopt volledig: Great things never came from comfort zones…

Tijdens dit evenement werd de nieuwe fles van The Famous Grouse in avant-première voorgesteld door de Internationale Brand Ambassador Lucy Whitehall, een pittige Schotse dame die ons met veel passie meenam naar de interessante wereld van kwaliteitswhisky’s. Het werd een voorstelling afgewisseld met verschillende tastings, foodpairings en het blenden van onze eigen persoonlijke, samengestelde whisky die we achteraf ook meenamen naar huis om nog te kunnen nagenieten.



Schotlands' favoriete whisky werd in 1897 gecreëerd door Matthew Gloag.  The Famous Grouse draait rond 4 elementen: Foundation, Finest, Flavour en FusionFoundation slaat terug op de grondbeginselen. Met Finest bedoelt men dat enkel de beste ingrediënten bijdragen aan de beste whisky. Om een rijpende whisky Flavour te geven gebruikt The Famous Grouse drie soorten vaten en Fusion is de kunst op zichzelf. De essentiële ingrediënten van een goede blend zijn: gemoute gerst, graan, water, hout en vakkundige handen. Meer bepaald de keuze van het hout waarmee de vaten vervaardigd worden, is van zeer groot belang.


Wanneer je een whisky proeft moet je 3 zaken in het achterhoofd houden: eerst en vooral dien je de whisky te aanschouwen waarbij je al een goed idee hebt van de kleur, de tranen en textuur. Daarna kan je eraan ruiken. Dit proces bepaalt 70% van het smaken pallet en is dus belangrijk. Neem de geuren heel langzaam op om ze gewoon te worden en de verscheidenheid te ruiken in plaats van de alcohol. Je kan zoetigheid, toetsen van karamel, fruitsoorten, citrus, donkere chocolade,… beginnen waarnemen door te ruiken. Je hoeft het glas niet eerst rond te draaien voor de aroma’s zoals bij een wijn, houd het glaasje gewoon een kwartslag schuin en neem de geur rustig waar. De laatste stap is uiteraard het proeven van de whisky. Laat de drank rustig rondgaan in de mond en slik daarna pas door. Op die manier proef je het best de smaken.

Qua foodpairing kwamen er enkele interessante en lekkere combinaties voorbij, hieronder enkele voorbeelden:


The Black Grouse whisky werd geproefd in combinatie met een tartaar van gerookte zalm. Deze whisky die verwant is met The Famous Grouse heeft een meer gerookte smaak en past heel goed samen met donkere chocolade (70% cacao) en gerookte vissoorten.


The Naked Grouse whisky, nog een aanverwant, hebben we geproefd in combinatie met een heerlijke chocolade mousse en crumble met rode vruchten. The Naked Grouse wordt gerijpt in de kersenvaten, de duurste vaten in omloop, waardoor deze whisky van extreem goede kwaliteit is. Perfect voor bij een dessert met rode vruchten of romige truffels.


Het blenden van de whisky is een complex proces waarbij Master Blenders van The Famous Grouse de smaken voor een groot deel bepalen. Voor de blend van The Famous Grouse gebruikt men een combinatie van single malts en graanwhisky. Deze kunst van het blenden hebben wij dan ook eens zelf mogen ervaren door onze eigen persoonlijke blend samen te stellen. Hieronder enkele sfeerbeelden van deze sessie.



Mijn blend bestaat uit 60ml graanwhisky en qua single malts ging ik voor de volgende hoeveelheden: 10ml citrus fruity, 20ml vanilla creamy, 10ml fragrant en 10ml spicy. Deze samenstelling van 110ml was ruim voldoende om mijn persoonlijk flesje te vullen.


Ik heb deze fantastische ervaring te danken aan Oona en The Famous Grouse en ben na deze tasting whisky meer gaan appreciëren dan ik ooit heb gedaan. Whisky is dan ook dé ideale drank om aan foodpairing te doen omwille van de diversiteit in geuren en smaken.

8 comments:

  1. Yum yum. Wat balen dat ik het heb moeten missen. Ziet er goed uit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jammer, het was inderdaad wel eens de moeite. Had nog nooit een whisky proeverij gedaan, dus het was een first. Maar zeker een aanrader! ;-)

      Delete
  2. Ziet er interessant uit!
    Zelf drink ik echt nooit whiskey, haha.

    x Krizia

    Shark Attack - Fashion Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Krizia, Het was echt interessant en op een leuke manier leer je weer eens bij over een topic die je eigenlijk niet echt goed kent. Nu kan ik tenminste meepraten en meeproeven met whisky's ;-) En de Famous Grouse is echt een tof merk met mooie flessen!

      Delete
  3. Wat een interessant iets om mee te maken. Ik drink zelf wel graag whiskey dus zo'n echte tasting bijwonen lijkt me geweldig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naomi, ik kan het zeker aanraden. Wie weet komen we mekaar eens een andere keer tegen op een event ;-)

      Delete
  4. Wat een leuke en leerzame blogpost!! ik ken de smaak van de whiskey maar de foodpairing tips zijn nieuw voor me :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Denise, bedankt hoor! De foodpairing is een echte aanrader, met whisky kan je zoveel richtingen uit!

      Delete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!