Thursday, March 10, 2016

Hotspot in Maastricht: Rantrée


Een maand geleden bezochten we het sprookjesachtige Maastricht. Smalle, gezellige straatjes en toffe, kleine interieur winkeltjes sieren het straatbeeld. De meeste winkels zijn geopend op zondag en dit maakt deze stad zoveel meer aantrekkelijk om er een dagje op uit te trekken. Klein maar fijn, zo omschrijf ik Maastricht. Shame on me want het was mijn eerste bezoek aan deze stad, terwijl het eigenlijk helemaal niet ver is van Antwerpen. We bezochten hier Rantrée, één van de beste restaurants van de stad kan ik wel zeggen. Prijs/kwaliteit is hier aan de orde, vandaar ook dat dit restaurant in de Bib Gourmand prijkt.

Je hebt hier de keuze tussen het Bib Gourmand menu, een 3-gangenmenu aan een schappelijke prijs van om en bij de € 37 excl. dranken, het Rantrée Menu in 4 of 5-gangen kost max. € 65 excl. dranken of het à la carte menu.

Wij gingen all the way en kozen het Rantrée menu, 5-gangen incl. aangepaste wijnen. Benieuwd naar de prachtig gepresenteerde gerechtjes? Ik neem je graag mee op culinaire wandeling. Al mijn foto's zijn getrokken met mijn Olympus Pen EPL7 camera.

Aperitief met diverse, fijne amuses





Koningskrab / wortel / sinaasappel / vinaigrette van shiso purple


Snoekbaars / prei / peterselie / verjus


Nasi Kuning / Spicy kip / Sugarsnap / gebrande ui


Ossenhaas / ossenstaart / knoflook / knolselder / Madeirasaus


Banaan / avocado / bergamot / macaron


Conclusie:

Het huisaperitief was iets te zoet naar mijn smaak. Dit bestond uit een wijn vergezeld van tonic. De amuses hierbij waren verrassend lekker en mooi gepresenteerd. Het gaf ons alvast zin naar meer! De koningskrab was lekker maar niet overdonderend. De smaken van wortel en sinaasappel zijn een verrassende combinatie in dit gerecht. De snoekbaars was zeer lekker! Een mooi stukje vis en een heerlijke saus hierbij. Het tussengerecht van spicy kip, waarover wij nog twijfelden, was niet wauw. Het was een pikante kippenvleugel die je niet anders dan met je handen kon eten. Gelukkig werd er een nat doekje voorzien. ;-) Mocht ik dit op voorhand geweten hebben, had ik dit gerechtje geskipt en het 4-gangen gekozen. Het was lekker maar viel een beetje uit de toon, vergeleken met de voorgaande, verfijnde gerechten. De ossenhaas was voor mij perfect van cuisson en zeer mals en het dessert was ook wel goed maar gezien ik geen al te grote fan ben van bergamot, niet volledig mijn ding.

De gerechten vielen zeker in de smaak en de presentatie ook. Je merkt echter al snel dat ze voor een Michelin ster willen gaan. Soms vind ik het er ietsje over omdat er bij elke gang intensief gewerkt wordt met gelletjes, schuimpjes en andere moleculaire toestanden, waardoor de vergezelde producten haast onherkenbaar lijken en je puur moet gokken op smaak. Je bent daarvoor of niet. Ik vind eenvoud en smaak nog altijd belangrijker dan presentatie. Het was een top ervaring in een intiem en sfeervol kader en de wijnen werden met veel productkennis (niet té uitgebreid) en passie aan tafel gebracht. Not to mention de details zoals de producten van Rituals in de toiletten: wasgel én handcrème... Ik ben fan van deze geuren. Kortom, een aanrader voor dat extraatje meer of voor een speciale gelegenheid.

Zin om dit restaurant uit te proberen?

Contact:

Kesselskade 59
6211 EN Maastricht

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!