Monday, February 8, 2016

"Luie Lasagne"


Toen ik onlangs deze lasagne aan het “voorbereiden” was, was mijn vriend zo onder de indruk van de weinige tijd die ik hierin moest steken om een lekker gerechtje op tafel te toveren, dat het gedoopt werd tot “luie lasagne”. Wanneer ik de woorden “lasagne maken” hoor, krijg ik steeds een beeld voor mij van lasagnevellen die kort gekookt dienen te worden, de verse tomatensaus die gemaakt moet worden en de kaassaus die voorbereid moet worden. Daarna nog even de oven in, en tegen dat je kan beginnen eten is mijn honger gestild door een glas wijn en wat hapjes. Versta me niet verkeerd, ik vind het heerlijk om gezellig te koken en mijn tijd ervoor te nemen maar op een doordeweekse werkdag, mag het soms allemaal wat sneller gaan. Dit deed ik met de voorgekookte lasagnebladen van het merk Soubry. Dit zijn vierkante, dunne lasagnevellen die gekarteld zijn en die je niet op voorhand dient voor te koken. Na 20 min in de oven, is je gerecht al klaar!


Ingrediënten: (voor 2 personen, ik nam een vierkante ovenschotel van 20x20cm)

-1 courgette
-Olijfolie
-peper en zout
-Lasagnevellen van Soubry (12 stuks)
-6 schellen prosciutto of Italiaanse ham
-zachte geitenkaas (ongeveer 160g)
-250ml room
-1 teen look

Werkwijze:

Spoel de courgette en snijd de uiteinden eraf. Snijd de courgette in 2 stukken en snijd deze 2 stukken elk in fijne repen om te grillen. Neem een grillpan en zet het vuur hoog. Doe wat olijfolie in een potje en neem een borsteltje. Strijk elke strook courgette in met olijfolie en grill ze in de pan. Wanneer je langs beide kanten de "grillsporen" duidelijk kunt zien, haal je ze van het vuur en leg je ze in een schaal. Bestrooi ze met peper en zout.

Vet de ovenschotel in met olijfolie en start vanonder met de lasagnevellen. Bedek de bodem met lasagnevellen en zie dat ze niet te hard mekaar overlappen. Ik kon er 4 gebruiken in mijn ovenschaal (voor afmetingen ovenschaal zie hierboven). Bedek deze lasagnevellen met enkele repen gegrilde courgette, mooi tegen mekaar gelegd. Het aantal courgetterepen is afhankelijk van de grootte. Deze courgette beleg je met 3 schellen prosciutto, mooi naast mekaar gelegd. Hierop brokkel je de helft van de zachte geitenkaas waarna je weer begint met een laagje lasagnevellen, een laag courgetten en een laag prosciutto. Hierop schik je de laatste laag lasagnevellen en werk je af met de resterende geitenkaas.

Voor de saus meng je de 250ml room samen met peper, zout en een geperst teentje look. Deze vloeistof giet je over de lasagne en kruid je eventueel nog wat verder af.
Plaats de ovenschaal in een voorverwarmde oven op 180°C en laat ongeveer 20 à 30 min bakken. Haal vervolgens de schaal uit de oven en snijd na ongeveer 10 min. de lasagne aan. Smakelijk!

14 comments:

  1. Ik ben heel erg benieuwd naar die lasagne bladen! Waar kun je die kopen, dan ga ik die aanstaande vrijdag gelijk gebruiken!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Emma, ik kocht ze bij Carrefour in België! Ga gerust even kijken op www.soubry.be

      Delete
  2. Zalig, lasagne is mijn lievelingsgerecht, en nog meer als het makkelijk klaar is! Yum, thanks!! X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh Carmen, dat is goed nieuws, en het is inderdaad een simpel gerechtje!

      Delete
  3. Die lasagne bladen kende ik nog niet! Eens testen ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tot voor kort kende ik ze ook nog niet, Carolien. Ik zag ze staan in de supermarkt en het leek me eens leuk om te testen of ze wel degelijk mooi zacht zijn na het bakken in de oven. Het resultaat was dus positief ;-)

      Delete
  4. mmmmm...ziet er super uit!
    tip: probeer eens de pasta ban Barilla...die is super om mee te werken!
    liefs

    ReplyDelete
    Replies
    1. De pasta van Barilla is ook wel goed, de lasagnavellen van Barilla heb ik echter nog niet uitgeprobeerd, bedankt voor de tip!

      Delete
  5. Hmmm ik ga dat dit recept bij mijn favorieten opslaan!

    x Karen
    http://dressinginlabels.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Die ga ik zeker eens proberen! Wel een klein iets... tips over wat ik in de plaats van de courgette erin kan doen? Wordt hier niet echt gegeten, zie je ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Anneke, je kan de courgette makkelijk vervangen door gegrilde paprika of gegrilde aubergine bijvoorbeeld. Hopelijk wordt dat wel gesmaakt ;-)

      Delete
  7. Alleen de naam is al lekker, haha. Lekker receptje voor een vrijdagavond

    ReplyDelete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!