Wednesday, February 17, 2016

Hapklare lunch: worstenbroodjes


Onlangs kon je zien op mijn Instagram pagina dat ik lekkere worstenbroodjes gemaakt had. Ik had nog wat bladerdeeg in de diepvries liggen en deze worstenbroodjes zijn eigenlijk ideaal wanneer je nog wat overschotjes hebt zoals verse kruiden, een eitje, wat knoflook of een ajuin die nog eenzaam overblijft. Hieronder vind je mijn recept terug. Het is een snelle hap maar wel perfect als lunch.

IngrediĆ«nten  (voor 6 worstenbroden) :

-6 stukken bladerdeeg (vierkant van +-20 x 20 cm)
-1 ui
-1 teentje knoflook
-1 eetlepel olijfolie
-500g gemengd gehakt
-snuifje cayennepeper
-peper en zout
-paneermeel
-verse koriander (of een ander vers kruid naar keuze)
-1 ei

Werkwijze:

Indien je werkt met bladerdeeg uit de diepvries, haal je dit er eerst uit om te ontdooien en op temperatuur te komen. Indien je werkt met vers bladerdeeg, kan je dit alvast in de gewenste grootte versnijden.

Stoof 1 ui aan, samen met 1 geperst teentje knoflook, in wat olijfolie.

Doe het gehakt in een mengkom en voeg hierbij de gestoofde ui en look, een snuifje cayennepeper, een beetje peper en zout (naar eigen smaak), een beetje paneermeel, wat fijngehakte verse koriander (hoeveelheid naar smaak toe te voegen) en meng dit alles tot 1 geheel. Kluts 1 ei in een potje en zet opzij.

Neem een bakplaat en bedek deze met bakpapier. Verwarm de oven al voor op 200°C.
Neem nu een stuk bladerdeeg, leg dit op je werkblad en maak een worst met wat gehakt. Leg deze worst in het midden van het bladerdeeg en rol beide kanten op tot een mooi worstenbrood. Leg dit op de bakplaat en strijk in met ei, op deze manier bekomt het worstenbroodje een mooie bruine kleur en glans. Doe hetzelfde met het overblijvende bladerdeeg en gehakt. Neem een mes en kerf in elk worstenbroodje 3 ondiepe sneetjes, zoals op de foto hieronder.



Bak de worstenbroodjes mooi bruin in een oven op 200°C, voor ongeveer 30 Ć  45 minuten. 

Smakelijk!

7 comments:

  1. ze zien er echt super lekker uit
    liefs

    ReplyDelete
  2. Bij mij zou het nu niet zo snel gaan nu ik de module bladerdeeg volg :-). Maar ik zou er dan zeker een paar in de vriezer bewaren. Je kan ze ook perfect vullen met witloof en hesp, of het witloof vullen met gehakt. Ik krijg er al zin in.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Met vers bladerdeeg zal dit uiteraard nog lekkerder zijn, he Anke! Met witloof en hesp heb ik nog niet geprobeerd maar klinkt lekker, alleen zal je moeten opletten dat het witloof dan heel goed uitgelekt is. x

      Delete
  3. Hmmm worstenbroodjes! Blijft zo een lekkere klassieker.

    x Karen
    http://dressinginlabels.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Ik maak ze ook vaak! Zo lekker :)

    Nog een fijne dag toegewenst!

    xx
    www.verzali.com

    ReplyDelete
  5. Looks delicious. Thanks for sharing the ingredients.
    Good vibes, Fox
    check out my latest Vlog
    -www.rochellefox.com.au

    ReplyDelete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!