Wednesday, April 2, 2014

Chili con carne

© Jamie Oliver

Het is Mexicaans… lekker spicy.. en helemaal naar mijn zin.. het is Chili con carne!
Mijn recept is gebaseerd op dat van Jamie Oliver, een van mijn favoriete chefs omdat hij veel mediterrane kruiden en olijfolie gebruikt in zijn keuken, net zoals ik. De meeste van zijn recepten die ik al gemaakt en geproefd heb zijn goed. Deze chili con carne bereiding heeft slechts een uurtje nodig en is voor 4 personen. Lekkere bijgerechten zijn rijst, tortilla's of vers stokbrood, zure room en guacamole.

Ingrediënten:

-2 uien
-1 teentje look
-2 theelepels chilipoeder
-1 theelepel gemalen komijn
-olijfolie
-1 verse rode peper
-zeezout en zwarte peper
-500 gram gehakt (rund)
-200 gram zongedroogde tomaten in olie
-2 blikken gepelde tomaten in blokjes (verse sappige, zuiderse tomaten kunnen ook)
-1 kaneelstokje
-2 blikken rode kidney bonen, uitgelekt
 
Werkwijze:

Hak de uien met de knoflook fijn en laat deze samen fruiten in olijfolie op een zacht vuur tot ze glazig zijn. Voeg de rode peper toe, ontdaan van de zaden en in fijne stukjes gesneden, samen met het chilipoeder, de gemalen komijn en zout en peper. Doe het gehakt erbij en bak dit alles samen tot het mooi bruin is.

Hak de zongedroogde tomaten fijn met een mixer zodat er een soort van pasta ontstaat en voeg dit bij het gehakt. Doe de tomaten, het kaneelstokje en 1 dl water erbij.
Laat dit vervolgens een half uurtje sudderen met het deksel erop.
Hierna roer je alles nog eens goed door elkaar en mag je de bonen erbij voegen. Laat alles nog even warm worden en proef op tijd of de smaak beantwoordt aan jouw idee van een lekker chili gerecht.

Smakelijk!


4 comments:

  1. Dan heb jecdat nog niet geproefd uitvzijn boek America met rundsvlees....echt nog veel beter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Anke, neen dat recept heb ik inderdaad nog niet geproefd! Bedankt voor de tip ;)

      Delete
  2. Klinkt lekker, ga ik ook eens proberen als variatie op mijn standaard chili-recept :-)

    ReplyDelete
  3. Klinkt lekker, ga ik ook eens proberen als variatie op mijn standaard chili-recept! :-)

    ReplyDelete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!