Wednesday, April 16, 2014

Lunch break: koude pastasalade


Deze koude pastasalade heb ik al een paar keer klaargemaakt.
Het is lekker fris, de smaken passen goed samen en je krijgt niet snel weer honger dus het is heel evenwichtig als middagmaal. Dit is ook lekker als bijgerecht bij een barbecue bijvoorbeeld.


Ingrediƫnten:

-volkoren spirelli
-groene pesto
-een handvol pijnboompitten
-fijne spekjes
-2 tomaten
-Parmezaanse kaas

Werkwijze:

Kook de spirelli beetgaar, giet deze af en laat ze afkoelen.
Bak terwijl de spekjes krokant in de pan met een klein beetje vetstof en laat ze achteraf rusten op een bord met wat keukenrol. Hiermee kan je het meeste vet ook even afdeppen.
Gril de pijnboompitten even aan in een pan, zonder vetstof, tot ze heerlijk goudbruin zijn.
Snij de tomaat in kleine stukjes. Ik vind het persoonlijk smakelijker als de tomaat ontveld is. Hiervoor snijd ik een klein kruisje onderaan de tomaat en snijd ik het kroontje eraf. Ik leg vervolgens de tomaten 10 seconden in kokend water en laat ze schrikken in ijskoud water. Hierna kan je de pel heel makkelijk verwijderen.
 


Meng vervolgens de pesto onder de pasta in een kom. De hoeveelheid pesto kan je zelf bepalen naar eigen smaak.
Voeg de spekjes, de tomaten en de pijnboompitten toe aan het geheel en meng alles door mekaar.
Kruid nog even bij met wat zwarte peper en werk af met schilfers Parmezaanse kaas.
De koude pastasalade is klaar om te serveren en je kan dit evengoed de avond voordien al maken om een portie mee te nemen naar je werk. 

Enjoy!

1 comment:

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!