Monday, July 6, 2015

MAD SURPRIZE! Young Belgian Design Awards 2015



Op 26 juni was ik te gast op dé prijsuitreiking voor Belgisch jong toptalent, mogelijk gemaakt door MAD: het Brussels Center voor Mode en Design. MAD Brussels stelt als voornaamste doel het promoten en aanmoedigen van beroepen in deze sectoren. De MAD Surpize! Awards hebben dus als doel jonge Belgische ontwerpers (jonger dan 30 jaar) te belonen én om bovendien dit jong talent van eigen bodem te motiveren met prachtige prijzen die hen financieel een duwtje in de rug geven om hun eigen visie tot leven te brengen. De Young Belgian Design Awards vonden plaats in het ex Dexia Art Center, gelegen in de Schildknaapstraat te Brussel.

Er kwamen drie categorieën aan bod: Graphic Design, Furniture Design en Textile Design. In alle 3 de categorieën heb ik het werk van getalenteerde en upcoming ontwerpers leren kennen. Mijn persoonlijke favoriete ontwerpers op een rijtje:

In de categorie Textile Design vond ik de ontwerpen van Fanny Vanmansart en Chloé Daval persoonlijk het mooiste. In de categorie Graphic Design sprak het werk van Nick Mattan me aan. Tenslotte vond ik de DIMDIM stoel van Lisse Van Cauwenberge uit de categorie Furniture Design superleuk en zie ik deze cradle & rocking chair al volledig passen in de hipste interieurwinkels omwille van het, voor mij persoonlijk, commerciële karakter ervan.

Chloé Daval - Textile

Fanny Vanmansart - Textile

Nick Mattan - Graphic

Lisse Van Cauwenberge - Furniture



De ontwerpers die uiteindelijk met de prijzen naar huis gingen waren: In de categorie Furniture Design gingen het duo Luis Bellenger en Pauline Capdo aan de haal met de hoofdprijs. Hun tentoongesteld werk bestond uit verlichtingsobjecten en hun portfolio is te bewonderen op www.cargocollective.com. Voor wat betreft de categorie Textile Design ging Marie Jambers met de hoofdprijs naar huis en Benjamin Sporken won in de categorie Graphic Design met zijn iets donkerdere werk. 


Luis Bellenger / Pauline Capdo - Furniture

Marie Jambers - Textile

Benjamin Sporken - Graphic

De winnaars werden beloond met o.a. financiële steun bij het verwezenlijken van hun creatieve droom, het ontwerpen van een capsule collectie enz.. maar vooral de nodige media-aandacht die toch wel belangrijk kan zijn voor opkomend talent.

Voor de nieuwsgierigen onder jullie: de expo loopt nog tot 18 juli, telkens van woensdag tot zaterdag 11h00-18h00, in het ex Dexia Art Center. De toegang is gratis. Ga zeker eens een kijkje nemen naar de prachtige ontwerpen en talent van eigen bodem.


2 comments:

  1. Oooh dat lijkt me erg leuk om allemaal eens te zien!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het was inderdaad de moeite! En de expo loopt nog tot midden juli ;-) x

      Delete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!