Sunday, March 5, 2017

Chocolade fudge repen met praliné


Er zijn zo van die momenten dat ik heel veel zin heb in chocolade maar dat de voorraad chocolade er weer door is en dat de winkels ondertussen al toe zijn. Ik geef het toe, ik ben een choc-o-holic... En als dan ook nog eens de koekjes met chocolade op zijn of er zelfs geen Magnum meer te bespeuren valt, dan word ik een klein beetje ongelukkig. Note to self: eet nog eens iets voedzaam. ;-) Maarrr wat ik meestal wel in huis heb, voor het geval ik opeens zin krijg om chocoladekoekjes te bakken, een chocoladecake of chocoladesaus voor bij een ijsje, zijn de callets van Jacques Chocolade. Dit zijn druppels pure chocolade die ideaal zijn om snel te laten smelten of om te verwerken in patisserie. Vermits ik deze onlangs dus wél in huis had, ging ik zelf aan de slag om mijn eigen chocoladerepen te maken. Klein detail: ze waren ironisch genoeg pas de dag erna ready-to-eat!! 

Ingrediënten:

-100g kristalsuiker
-100ml water
-een handvol noten
-200g pure chocolade of 2 pakjes pure callets van Jacques chocolade
-een scheutje melk
-nog een handvol noten ter afwerking

Werkwijze:

Begin met de praliné. Hiervoor neem je een steelpannetje en zet je dit op het vuur met daarin 100g suiker en 100ml water. Je laat dit smelten op een zacht vuurtje en daarna zet je het vuur iets hoger zodat je een karamel bekomt. Roer niet voor zolang het niet goudgeel van kleur ziet. Voeg een handvol hazelnoten toe en zet het vuur af. Roer de hazelnoten door de karamel en giet dit mengsel op een met bakpapier beklede bakplaat. Laat dit afkoelen. Wanneer het volledig is afgekoeld en een koek gevormd is, breek je deze in stukken en doe je de stukken in een keukenrobot die dit tot een fijn stof kan malen.

Laat vervolgens de chocolade met het scheutje melk smelten au bain-marie. Je neemt hiervoor een hittebestendige kom, waarin je de chocolade doet samen met de melk, die je op een kokende pot water zet. Roer af en toe door de chocolade totdat dit een mooie chocoladesaus vormt.
Haal de bain-marie van het vuur en voeg de fijngemalen praliné toe naar smaak. (Overgebleven praliné kan je achteraf nog gebruiken, doe deze in een potje en zet weg bij de droge voeding) Roer de praliné door de chocolade. De praliné hoeft niet gezeefd te worden, de grovere praliné zorgt voor een mooie structuur in de chocoladerepen. Roer er eveneens nog wat hazelnoten door en voeg eventueel wat grof zout toe voor die gezouten karamelsmaak.

Giet het chocolademengsel in een met bakpapier beklede schaal, die in de koelkast past. Duw de chocolade een beetje platter met een pottenlikker tot de gewenste dikte. Laat een nachtje rusten in de koelkast en snijd de chocolade de volgende dag in repen.

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!